Garanti & reklamationsrätt
Trygghet vid köp
Hos LumiHome vill vi att du alltid ska känna dig trygg och nöjd när du handlar. Alla våra produkter omfattas av svensk konsumentlagstiftning och är garanterade att motsvara produktbeskrivningen samt vara fria från ursprungliga fel vid leverans.
Vi kontrollerar noggrant att alla produkter fungerar som de ska innan de skickas till dig, så att du kan känna dig säker på att få en produkt av hög kvalitet.
Din lagstadgade reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen (2022:260) har du som kund rätt att reklamera varor med ursprungliga fel i upp till tre år från leveransdagen.
För att reklamationen ska godkännas måste felet ha funnits redan vid leveranstillfället, eller vara ett dolt fel som visar sig i efterhand.
Om du upptäcker ett fel, vänligen:
-
Kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt på hello@lumihome.se eller telefon +46 725 10 56 73
-
Beskriv felet så utförligt som möjligt och bifoga gärna bilder eller video för att underlätta vår bedömning.
Vid en godkänd reklamation står LumiHome alltid för returfrakten.
Så hanterar vi en reklamation
När vi mottagit och godkänt en reklamation hanteras ärendet enligt följande ordning:
-
I första hand försöker vi reparera produkten eller skicka en ny, motsvarande vara.
-
Om detta inte är möjligt erbjuder vi prisavdrag eller möjlighet att häva köpet och erhålla full återbetalning.
Vår ambition är att behandla alla reklamationer snabbt, rättvist och med full transparens.
Garanti
Utöver den lagstadgade reklamationsrätten erbjuder LumiHome 1 års garanti på alla produkter mot fabrikationsfel.
Garantin gäller under förutsättning att produkten använts enligt medföljande instruktioner och inte utsatts för onormal belastning, felaktig hantering eller obehörig reparation.
Viktig information
Reklamationsrätten enligt svensk konsumentlag omfattar ursprungliga fel på varan — det vill säga fel som fanns redan vid leverans. Reklamationsrätten gäller däremot inte vid:
-
Normalt slitage som uppstår vid användning av belysning eller inredningsprodukter.
-
Skador som uppkommit genom felaktig installation, bristande underhåll eller yttre påverkan.
-
Skador orsakade av fukt, värme, kemikalier eller annan olämplig miljö där produkten använts i strid med anvisningarna.
-
Repor, märken, deformationer eller liknande påverkan som uppstått efter mottagandet.
-
Ljuskällor, batterier och andra förbrukningsdelar som har en naturligt begränsad livslängd.
-
Modifieringar eller ingrepp som gjorts av kund eller tredje part.
Vi rekommenderar att du kontrollerar produkten direkt vid mottagandet och sparar orderbekräftelsen, då den fungerar som köpebevis vid eventuell reklamation.
Oberoende vägledning (Konsumentverket)
För opartisk vägledning om reklamation, ångerrätt och köp på distans kan du besöka Konsumentverket:
-
Vägledning och rättigheter: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/e-handel-rattigheter/
-
Lämna klagomål/anmäl företag: https://www.konsumentverket.se/omrade/klaga-pa-fel/
Tvistlösning (ARN)
Om vi inte kommer överens kan du få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer ARN:s rekommendationer. Läs mer och gör anmälan: arn.se/konsument.
